افزایش فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی

پنجشنبه هفته گذشته شاهد آن بودیم که برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه ایالات متحده از سمت خود استعفا کرد. اگرچه دلایل متعددی برای این استعفا مطرح شده است ، اما با توجه به روی کار آمدن الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا با حفظ سمت خود، بسیاری معتقدند که کاخ سفید برنامه‌های جدی برای تشدید فشارها بر نظام ولایت فقیه حاکم بر ایران را در دستور کار دارد. به خصوص آنکه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند ذیل وضعیت اقتصادی و معیشتی «شبه ونزوئلایی» که در ایران وجود دارد، واشنگتن به دنبال ونزوئلایی کردن کامل معیشت اقتصاد درایران است.
شایان ذکر است که آقای الیوت آبرامز،در سال ۲۰۱۹ به دستور مایک پمپئو،به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا انتخاب شد و در حال حاضر، علاوه بر سمت جدید خود یعنی ریاست گروه اقدام ایران، این مقام را نیز حفظ خواهد کرد. به عبارت دیگر وی که سابقه فعالیت در دولت‌های رونالد ریگان و جرج بوش را دارد اکنون فعالیت خود را به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا ادامه می‌دهد.
شاید بتوان گفت که با روی کار آمدن وی تشدید سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی افزایش خواهد یافت. البته باید به یک نکته مهم دیگر نیز اشاره کرد و آن اینکه الیوت آبرامز یک استراتژیست و تئوریسین است، بدین معنا که هم می تواند چارچوب استراتژیش را تعریف و تبیین کند و هم آن را عملیاتی و اجرایی کند. بنابراین با توجه به اقتضائات سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و معیشتی هر کشور برنامه، استراتژی و تئوری خود را برای فشار بر آن کشورها تشریح می کند و در ادامه نیز، خود آن را پیاده می‌کند. بنابراین اگرچه به باور بسیاری فاصله معناداری میان آمریکای لاتین با خاورمیانه وجود دارد و توان اقتصادی و معیشتی ایران به شدت متفاوت از کشوری مانند ونزوئلا است، اما افرادی مانند آبرامز با اشراف بر همین تفاوت‌ها سناریوهای کاملاً جدید و متفاوت از ونزوئلا برای فشار بر نظام ولایت فقیه حاکم بر ایران را در دستور کار قرار خواهد داد. لذا می توان انتظار داشت که ظرف چند روز آینده یک تیم بسیار قوی را برای فشارهای بیشتر بر جمهوری اسلامی تشکیل خواهد داد.
از سوی دیگر جمهوری اسلامی برای انعقاد قرارداد راهبردی ۲۵ ساله با چین در تلاش است و همچنین به واسطه نزدیکی تهران به مسکو،اکنون ساختار سیاسی در ایالات متحده آمریکا به این باور رسیده است که باید فردی مانند الیوت آبرامز را به عنوان مسئول گروه اقدام ایران روی کار آید تا بتواند به قطع این روابط و انزوای تهران در مناسبات جهانی کمک کند، به ویژه آنکه سیاست واستراتژی ایالات متحده آمریکا که حفظ امنیت اسرائیل است باتوجه به سرنوشت عراق دوره صدام حسین به عنوان تنها کشوری که حملات موشکی به اسرائیل داشت وظرف چند ماه دولت وی را ساقط کردند و در کنار آن کشور مانند لیبی و معمر قذافی نیز سرنوشت مشابهی پیدا کرد،این شرایط اکنون برای سوریه و تا به اندازه ای لبنان شکل گرفته است. بنابراین مجموعه تحولات امروز جهان نشان می‌دهد که آمریکا به دنبال آن است که تمام موانع و چالش‌های امنیتی برای اسرائیل در منطقه را از میان بردارد. خصوصاً که الیوت آبرامز تخصص اصلی خود را در حوزه حفظ امنیت اسرائیل می داند.

#کمپین_سفارت_سبز

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*